Wat moet u doen om een website hoger te ranken in Google? Wanneer SEO-experten tips geven hebben ze het vaak over must do’s, maar vermijdpunten worden er nauwelijks gegeven. Nochtans erg belangrijk. Deze vaak gemaakte SEO-fouten zorgen ervoor dat heel wat hard werk geneutraliseerd wordt, of dat Google zelfs een penalty op uw website zet. We lijsten hier de meest voorkomende problemen op, handig om af te toetsen bij uw eigen website(s).

 

Go mobile

We kunnen er al enkele jaren niet meer omheen: mobiel surfen wordt de standaard. Sinds vorig jaar wordt er zelfs meer mobiel gesurft dan via de klassieke pc. Uit de meest recente cijfers blijkt dat meer dan de helft van de bedrijfswebsites nog niet zijn aangepast voor mobiele toestellen. Sinds april 2015 is dit een aanzienlijk probleem: sindsdien plaatst Google websites die aangepast zijn voor mobiele toestellen hoger op de zoekresultaten wanneer men via smartphone of tablet surft. Ook in uw algemene SEO-score heeft dit nu een negatieve invloed. Daarnaast is het heel klantonvriendelijk: en niet aangepaste website is zéér moeilijk navigeerbaar. En dus haakt uw klant af.

Check ook je PageSpeed. Een website moet immers snel genoeg laden op mobiele toestellen.

 

Geen kwaliteitsvolle backlinks

Naast onpage optimalisatie, waar we in de volgende punten verder op ingaan, is ook offpage SEO (minstens even) belangrijk. Zorg voor links op andere websites die naar uw website doorverwijzen. Vroeger was het vooral zaak om veel backlinks te hebben, maar Google heeft deze procedure de laatste jaren veel slimmer gemaakt. Links van websites met bedenkelijke kwaliteit of websites die niets te maken hebben met het onderwerp van uw eigen bedrijf hebben geen of zelfs slechte invloed op uw SEO-score.

Zorg dus dat er links komen te staan op websites die met uw onderwerp te maken hebben, en bij voorkeur van autoriteitswebsites. U kan ook bijvoorbeeld gastblogs aanvragen bij relevante websites.

 

Niet voor lokale SEO geoptimaliseerd

De kans is groot dat uw bedrijf mikt op klanten uit één stad, regio of land. Daarom is het belangrijk om uw website daarop aan te passen. U wil immers niet de concurrentie aangaan met de hele wereld, enkel met concurrenten in uw eigen werkregio.

Wat moet u doen? Kijk zeker na dat de doelregio van uw website bij Google Webmaster Tools afgesteld staat op België. Verder voegt u ook best regio-specifieke sleutelwoorden toe aan de titel en metadescripties van uw pagina’s. Zijn uw telefoonnummer en adres terug te vinden in de header of footer van uw website? Google zal zo uw bedrijf sneller en hoger tonen bij de lokale zoekresultaten.

Verder is het essentieel dat u uw bedrijf laat opnemen in Google Mijn Bedrijf, deze bedrijven krijgen immers een prominente plaats in de zoekresultaten. Ook profielen op Yelp, Foursquare en andere gelijkaardige diensten helpen u flink vooruit.

 

Slechte ankerteksten voor interne links

Kent u die links met generische teksten zoals “klik hier” of “deze post”? Als we het vanuit SEO-perspectief bekijken, zijn deze links verloren moeite. Dergelijke links gebruikt u misschien om een actie uit te lokken, maar dit weegt niet op tegen de meerwaarde van onderwerp-gerelateerde ankerteksten. En bovendien is dit ook gewoon passé.

Als u bijvoorbeeld een tekst schrijft en wil linken naar een pagina over de dienst van wisselen van autobanden, dan gebruikt u best een ankertekst als “vervang bij ons uw winterbanden”. Zo roept u ook op tot een actie én gebruikt u relevante sleutelwoorden.

 

Gebrek aan unieke titel en metadescription

Het is opvallend hoeveel bedrijfswebsites er nog zijn die enkel hun bedrijfsnaam als titel hebben op elke pagina. Dit is een vaak gemaakte fout die veel invloed heeft op de vindbaarheid van uw website.

Elke pagina moet een unieke titel hebben, en niet alleen voor de SEO-waarde! Deze titels worden namelijk ook automatisch meegenomen in shares, tweets en bookmarks. Daarom: zorg voor beschrijvende titels. Uw bedrijfsnaam kan u nog steeds achter de paginabeschrijving plaatsen.

Naast titels zijn ook de metadiscripties zeer belangrijk. Dit zijn de 160 tekens tekst die bij Google onder de link staan. De metadiscripties zijn dus eigenlijk een sale pitch die er voor moeten zorgen dat bezoekers op uw link klikken en niet op die van een concurrent boven of onder u.

 

Het ranken van uw website is een erg veelzijdige taak waar dus veel kennis voor valkuilen en inzicht voor nodig is. Zoekt u een partner om uw SEO te verbeteren? Dice bekijkt samen met u hoe we uw website bovenaan de zoekresultaten krijgen.

Schrijf u ook in op onze nieuwsbrief! Zo mist u geen enkele tip om uw online communicatie naar een hoger niveau te tillen.

Schrijf u nu in op de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze blog!