We zeggen het niet voor het eerst. En zeker niet voor het laatst: de gebruiksvriendelijkheid van een website is het belangrijkste aspect van een renderende website. Ja, ook belangrijker dan zoekmachineoptimalisatie!

Laten we beginnen met een open deur in te trappen: een gebruiksvriendelijke website zorgt voor meer conversie. Veel meer. En met conversie bedoelen we het aantal inschrijvingen op uw nieuwsbrief, het aantal bestellingen, het aantal reserveringen, …

Conversieratio
Om te berekenen hoe goed de conversie van uw website is, bestaat er een conversieratio. Als er van de 100 bezoekers op uw site 5 bezoekers een aankoop doen, hebt u een conversieratio van 5%.

En nu wilt u weten wat een goed gemiddelde is? Moeilijk te zeggen (dat hangt heel hard af van uw productaanbod en de prijzen die u hanteert). Onder de 2% is weinig, boven de 4 à 5% is een zeer goed cijfer. U leest het goed, meer dan 95 bezoekers per 100 haken af zonder een aankoop te doen. Schrik dus niet van percentages rond de 3%, die zijn volkomen normaal.

Wat voor nut heeft het dan om meer bezoekers naar uw website te lokken zonder eerst te investeren in usability en conversie? Als uw conversieratio op 1% ligt, zullen 100 extra bezoekers uw verkoop amper doen stijgen. Dan kan u er beter voor kiezen om de huidige bezoekers om te toveren in kopers.

Pas op met Adwords
Google Adwords en andere campagnes helpen wel degelijk. U krijgt meer bezoekers en dus zal de verkoop ook stijgen. Maar als de gebruiksvriendelijkheid niet goed zit, stijgt de conversieratio niet. En dus blijft het probleem hetzelfde. Bovendien helpen campagnes maar tijdelijk én slorpen ze een flinke hap uit uw budget op.

Het eigenlijke doel moet zijn om die conversieratio te doen stijgen. Zodat niet het aantal bezoekers stijgt, maar wel het aantal bestellingen op uw site. En dat doet u door de usability van uw website te verbeteren. Denk maar aan de termen in uw navigatie, de indeling van uw website, de gekozen termen op die grote knoppen en nog heel wat andere zaken: alles is van belang!

Conclusie
Het besluit is dus simpel. Investeer eerst in de gebruiksvriendelijkheid van uw website. Op die manier haalt u meer winst uit hetzelfde aantal bezoekers. Nadien kan er gerust een SEO-injectie volgen. Zo krijgt u meer bezoekers terwijl de conversie al optimaal is. En dat levert natuurlijk nóg meer winst op.

 

Zit de gebruiksvriendelijkheid van uw website al goed? Doe een beroep op Dice voor een usability-audit! Zo verhoogden we onlangs de conversie van Mobiel Banden Center met meer dan 400%!

Daarna kunnen wij ook uw SEO op punt stellen voor een volledige optimalisatie. Kies voor een website die echt rendeert.

Schrijf u nu in op de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze blog!