We zien ze vaak opduiken, die boodschappen met “Welkom op onze site” in de titel. Vol goede bedoelingen daar neergezet. Maar u kan ze toch maar beter achterwege laten.

U fronst de wenkbrauwen? “Want ik heet klanten toch ook welkom als ze in mijn zaak komen?” Online gaat het er nu eenmaal net dat tikkeltje anders aan toe dan in uw winkel. Mensen weten heus wel op welke website ze zitten – en als dat niet zo is, moet die website dringend vernieuwd worden – en dat ze welkom zijn op de site is al zeker helemaal duidelijk. Of is er dan een website waar iemand niet welkom is?

Laat die ‘Welkom’-boodschappen dus voor wat ze zijn. Wij geven 3 goede redenen om die ruimte te gebruiken voor inhoud waar klanten écht op zitten te wachten.

1. Kies voor duidelijke informatie
Waarom zou u zich niet focussen op de kerntaken van uw zaak? Dat geeft de bezoeker veel meer informatie dan een algemene ‘Welkom’. Maak duidelijk waarover uw website gaat en waarvoor uw bedrijf staat. En als u ook nog eens kan aantonen wat uw bedrijf uniek maakt, zijn we helemaal op de goede weg. Liefst op een duidelijke en bondige manier.
Zo focust u zich op de toptaken en weet de bezoeker ook bij wat voor soort bedrijf hij is. Dat geeft een veel beter overzicht. Bovendien hebt u ook gezegd waarom de klant bij u moet kopen in plaats van bij de concurrentie.

Zo veranderden wij de intro van onze klant Mobiel Banden Center. Aanvankelijk stond daar “Welkom op onze website”. Nu prijkt er “De mobiele bandencentrale in Antwerpen die uw banden herstelt en vervangt waar u wil” met daaronder 4 voordelen van het bedrijf. Welk van de 2 intro’s zal het meest overtuigend zijn, denkt u? Juist, de tweede optie doet het veel beter!

2. Waarom de klant zich welkom voelt
Helaas, dat komt niet door het woord ‘Welkom’ in gigantische grote tekens op uw website te laten pronken. De manier waarop u uw klanten behandelt, dát is de sleutel. Het gevoel dat u ze geeft door wat u aanbiedt op uw website. En daarvoor moet je inzetten op de gebruiksvriendelijkheid van uw website.

Zorg ervoor dat er een duidelijke navigatie is, helemaal afgestemd op uw bedrijf, en dat uw bezoekers snel vinden wat ze zoeken. Dán voelt de klant zich thuis.

3. Google heeft niks aan een welkom
Ook geen onbelangrijke reden: zoekmachines snappen niks van die ‘Welkom’-boodschappen. En vooral, ze kunnen uw website niet laten scoren op zoektermen waarop u zou moeten scoren. Als er informatie staat over uw bedrijf, weet Google ook waarover uw website gaat. En dan kan het uw site wél laten scoren.

Met andere woorden: als u uw website hoger in Google wil krijgen, stop dan met ‘Welkom’-boodschapjes te plaatsen op de homepage. Focus op de toptaken en de voordelen verbonden aan uw diensten zodat de zoekmachines ook zien waarover de site gaat.

Net zoals wij gedaan hebben in het voorbeeld hierboven voor Mobiel Banden Center.

Lees ook: Usability is belangrijker dan SEO

Schrijf u nu in op de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze blog!