Elke website heeft in de URL voor de www nog een extra deeltje staan. Bij de meeste is dat http. Maar een overstap naar https levert u extra voordelen op.

Hyper Tekst Transfer Protocol, kortweg http, is het protocol voor de communicatie tussen een webclient en een webserver. Simpel gesteld: de communicatie tussen u en een website. En deze is standaard niet versleuteld.

Daarom is er ook een variant waarbij die communicatie wél beveiligd is: https. Wanneer een website hiervan gebruikt maakt, kan de communicatie tussen u en die website nooit achterhaald worden. De communicatie die dan plaatsvindt wordt immers geëncrypteerd. En dat is dus een pak veiliger.

Websites waarbij u geheime gegevens ingeeft, mails naleest, betalingen uitvoert, … Ze gebruiken allemaal https. Om de gebruiker zijn veiligheid en privacy te garanderen.

De omzetting naar https
Wilt u ook werk maken van de stap naar https? Dat kunnen we alleen maar toejuichen! Maar hoe begint u daar nu aan? Een overzicht.

  1. Begin met een SSL-certificaat aan te kopen. Via uw hostingbedrijf is dit meestal vlot verkrijgbaar.
  2. Activeer het SSL-certificaat. Ook dit loopt vaak gemakkelijk via uw hostingbedrijf. Loopt er toch iets mis? Contacteer hen dan even.
  3. Zorg ervoor dat alle links op uw website linken naar de https-versie. Een url met ‘https://’ is echt een andere link dan die dat begint met ‘http://’. Vergeet dat niet!
  4. Is alles omgezet? Bij twijfel kan je altijd je hostingbedrijf even contacteren. Test nadien ook even de beveiliging van uw server via een test van SSLLabs.
  5. Vergeet ten slotte ook niet om uw website opnieuw aan te melden bij Google Search Console. Upload ook een vernieuwde sitemap – want zoals gezegd zijn de url’s naar uw site allemaal gewijzigd.

Banken zoals KBC maken gebruik van https

Google en vertrouwen
Naast het duidelijke voordeel van extra veiligheid voor de klant, brengt https nog enkele positieve zaken met zich mee. Google is immers fan van die extra beveiliging. En dus worden websites die voor https kiezen, beloond in zoekopdrachten. De impact is klein, maar alles helpt om uw site beter te laten scoren in de zoekmachines!

Bovendien straalt zo’n https-versie meer vertrouwen uit naar uw klanten. Ze zien dit aan het groene sleuteltje of slotje bovenaan in hun browser. Als een klant zich veilig voelt, zal hij sneller geneigd zijn om over te gaan tot een aankoop. En dus kan deze omschakeling positieve gevolgen hebben voor uw verkoop.

Toch is er ook een nadeel aan verbonden. De extra veiligheid die een https-site met zich meebrengt, zorgt immers voor een langere laadtijd. Het verschil is echter bijzonder klein, waardoor de impact eigenlijk te verwaarlozen valt. Niets om u te laten tegenhouden dus!

Schrijf u nu in op de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze blog!