U staat te popelen van ongeduld om van start te gaan met een nieuwe site? Een van de eerste zaken waaraan u moet denken is de domeinnaam: de naam van uw website. Hoe ziet de ideale domeinnaam eruit? Enkele tips.

Waarom het van belang is welke domeinnaam u kiest, horen we u denken. Het is essentieel in de zoektocht van uw klanten naar uw website. Als u een vreemde domeinnaam kiest, bereikt u veel minder (potentiële) klanten. En dat kost u dus geld.

Gekozen naam
Maak die domeinnaam die u strak kiest, niet te moeilijk. Als u elke keer weer de link naar uw website moet spellen, scheelt er iets. De schrijfwijze mag nooit een obstakel zijn. Dat is een niet te onderschatten valkuil. Wat als 25% van uw potentiële webbezoekers niet eens op de website geraakt omdat de naam te moeilijk is? Juist, dat wilt u zeker vermijden.

Keep it simple, dat is vaak al moeilijk genoeg. Zorg ervoor dat uw domeinnaam niet te lang is. Een korte duidelijke naam is veel gemakkelijker om te onthouden.

Als iemand die nog nooit heeft gehoord van uw bedrijf meteen weet wat u doet aan de hand van uw domeinnaam bent u alvast goed op weg. En bovendien is een gemakkelijkere domeinnaam snel doorgegeven aan andere nieuwe mogelijke klanten.

Cijfers en symbolen
Veel bedrijven hebben een getal of een streepje in hun naam. Over cijfers kunnen we duidelijk zijn: vermijd ze als het kan. Gebruik ze al zeker niet als vervanging van een lettergroep. Een 0 zorgt bijvoorbeeld voor verwarring: is het nu een nul of de letter o? Een 4 in plaats van ‘for’ zetten is ook niet het beste idee.

Een verbindingsstreepje in de domeinnaam (zoals bij ons dus) is moeilijker te beoordelen. Als u het kan vermijden: doe het dan. Maar dat is zeker geen must. Bovendien draagt een streepje in uw domeinnaam vaak bij aan een betere SEO-score. Ook niet onbelangrijk.

Andere symbolen en vreemde tekens laat u maar beter achterwege.

Zoekgedrag
Hou er ook rekening mee dat mensen die Googelen meestal gebruik maken van diensten en producten als zoektermen. Zeker als u een nieuw bedrijf bent dat amper naambekendheid heeft, gaan mensen uw zaaknaam niet vaak ingeven in de zoekmachines. En dus is het geen slecht idee om zo’n term mee in uw domeinnaam op te nemen. Bent u een bakker? Twijfel niet om dat mee in uw domeinnaam te vermelden! bakkerdegroof.be is veel beter dan degroof.be.

Begin echter niet met op het eerste zicht interessante keywords in uw domeinnaam te plaatsen. Het maakt de domeinnaam te lang en bovendien verliest het zijn effect in Google op die manier.

Extensie
De extensie zijn de letters die je ziet na het laatste puntje in de domeinnaam. Deze zijn gemakkelijk om te kiezen. Zijn uw klanten Belgisch? Kies dan.be. Hebt u een internationaal bedrijf, ga dan voor .com.

Maak hier geen vreemde keuzes zoals .cn. Dit oogt zeer vreemd. En het laatste wat u als nieuw bedrijf wil, is om meteen ongeloofwaardig en onbetrouwbaar over te komen.

Meerdere domeinen
U kan ook meerdere domeinen aankopen die allemaal naar dezelfde website leiden. Dit kan een ideale oplossing zijn voor bedrijven die een verbindingsstreepje in hun naam hebben. In ons geval is het een prima idee om diceagency.be én dice-agency.be aan te kopen. Op die manier is de kans groter dat de klant zijn weg vindt naar de website.

Heb je een moeilijke bedrijfsnaam? Durf dan investeren in een domeinnaam met taalfouten in. Als uw klanten steeds denken dat het degrove.be is in plaats degroof.be, koop die domeinnaam dan ook aan.

U kan ook meerdere domeinnamen kopen voor een webshop. Verkoopt u broeken? Ga voor broekkopen.be én broekenkopen.be. Is het gebruikelijk dat de klant 1 item koopt? Ga dan zéker voor het enkelvoud. Kopen uw klanten 2 items normaal gezien? Pak dan minstens de meervoudsvorm. Maar het ideale is dus om ze beide op te eisen. Op die manier kan uw concurrent alvast niet met het andere domein gaan lopen.

Tip: Via DNS kan u alle domeinnamen naar de website laten doorlinken waar alle inhoud opstaat. Op die manier staat alle inhoud op 1 plek gecentraliseerd. Extra domeinnamen kopen is dus alleen in het begin wat extra werk.

Ga met deze tips aan de slag om tot een ideale domeinnaam te komen. Leg uw idee ook voor aan potentiële klanten. Hun mening geeft meteen ook nuttige feedback!

Schrijf u nu in op de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze blog!